JellyPages.com

Followers

Sunday, 12 May 2013

Belajar Membaca


Literasi bahasa berlaku secara serentak dengan menggabungkan keseluruhan kemahiran berbahasa iaitu mendengar, bertutur, membaca, menulis dan berfikir. Dalam aspek membaca, kesediaan dalam proses pembacaan amat penting bagi seseorang. Seandainya tahap ini tidak dapat dicapai, proses pembelajaran membaca akan mengalami kesukaran malah mendatangkan kesan buruk kapada pembaca lebih-lebih lagi dalam kalangan kanak-kanak.

Kumpulan sasaran membaca dapat dikategorikan dalam kalangan kanak-kanak dan murid-murid. Kemampuan seseorang murid membaca dan memahami sesuatu bahan sangat berkait dengan kejayaan dan keberkesanan dalam sistem pendidikan. Membaca juga merupakan proses lanjutan daripada kemahiran mendengar dan bertutur kerana melalui proses inilah kemahiran membaca diperoleh.

TAHAP AWAL MEMBACA


Terdapat lima peringkat dalam proses awal membaca:

              1. Proses mengecam atau mengenal lambang atau perkataan yang dilihat.
    II.       2. Mengaitkan lambang atau perkataan yang dilihat dengan bunyi dan makna.
 III.         3. Menterjemah makna perkataan dan mengaitkannya dengan pengetahuan sedia ada.
 IV.         4. Mengumpul dan mencantum idea, perkataan dan ayat menjadi satu idea yang lengkap.
    V.       5. Menghurai dan menjelaskan idea yang didapati kepada diri sendiri, atau kepada orang lain.

KEFAHAMAN MEMBACA

Terdapat empat tahap kefahaman bacaan iaitu:
             1. Tahap literal
    II.      2.Tahap inferens
 III.        3.Tahap penilaian
 IV.        4.Tahap kreatif

INGATAN DALAM MEMBACA

Kemahiran membaca tidak lengkap jika tidak melalui proses mengingat. Segala fakta yang dibaca hendaklah disimpan agar tidak lupa untuk dikeluarkan apabila diperlukan. Antara beberapa kaedah yang dapat membantu mempertingkatkan teknik mengingat ialah:

                 1. Hafal isi yang dibaca
    II.         2. Susun isi dengan betul
 III.           3. Tentukan perkara yang perlu diingat
 IV.           4. Uji kemampuan daya ingatan
    V.         5. Cuba ingat semula apa yang telah dibaca
 VI.           6.  Menggunakan kaedah akrostik
VII.           7. Menggunakan kaedah bunyi seakan
VIII.          8. Menggunakan teknik pembahagian nombor
 IX.           9. Menggunaan sistem irama
    X.         10. Menggunakan kaedah akronim
 XI.           11. Menggunaan sistem gambar

MODEL MEMBACA
               1. Model psikolinguistik
    II.        2. Model membaca Clay (1991)
 III.          3. Model membaca Schraw dan Bruning (1996)

No comments:

Post a Comment