JellyPages.com

Followers

Sunday, 12 May 2013

Pendekatan Dalam Mengajar Membaca


1. Bacaan Kuat

Bacaan kuat ialah bacaan mekanis iaitu menyuarakan tulisan dengan suara yang jelas dengan intonasi dan irama mengikut gaya membaca yang betul dengasn menggerakkan alat-alat pertuturan. Bacaan kuat biasanya dilaksanakan di kelas-kelas Tahap 1 atau pada peringkat permulaan. Digunakan untuk latihan teknik supaya kanak-kanak dapat membunyikan perkataan atau ayat dengan sebutan gaya dan renatk irama yang betul. Membaca kuat merupakan amalan berkesan dan ujian kepada kebolehan murid membaca secara keseluruhannya.

Teknik Membaca Kuat.

  •  Guru membahagikan murid mengikut kumpulan.
  •  Guru mengajar pelajar pegang buku dengan cara yang betul.
  •  Membaca dengan penuh perasaan.
  •  Guru bermain dengan isyarat tangan dan memek muka.
  •  Guru menetapkan gaya bahasa yang mudah ketika mengajar.
  •  Guru menetapkan penumpuan mata.
  •  Guru berhenti membaca pada tempat-tempat yang betul.
  •  Menilai secara berkesan.
Aktiviti Bacaan Kuat.
  • Pertandingan membaca.
  • Membaca rencana/ isu semasa di dalam kelas.
  • Mendeklamasi puisi.
  • Spelling Bee.
  •  Coral Speaking.
  • Kuiz.
  • Sketsa.
  • Membaca dan menulis rencana.
2. Bacaan Bersama

Bacaan bersama boleh didefinisikan sebagai satu pendekatan pembelajaran membaca yang berkesan secara berkongsi membaca. Konsep bacaan bersama mempunyai tukang cerita dan pendengarnya. Pada peringkat awal bahan bacaan yang digunakan bertujuan memastikan murid mendapat idea yang disampaikan. Ingatan murid lebih mantap dan kadar minat membaca semakin bertambah.

 Objektif :


*Guru memupuk minat murid membaca bersama
*Guru mengembangkan idea murid dari bahan bacaan mudah kepada yang lebih      
  mencabar.
*Guru memantapkan kemahiran mendengar melalui bahan audio seperti kaset dan pita 
  rakaman.
*Guru memupuk nilai-nilai murni.

Strategi Bacaan Bersama :

 Pemilihan bahan cerita
-Guru mempelbagaikan bahan sama ada dari bahan buku dan bukan buku.
     
Konsep membaca.
-Kumpulan kecil dan secara kelas.
     
Pengagihan murid.
-Kumpulan murid lemah dengan murid pandai.
-Guru mewujudkan bacaan melalui rakan sebaya.

 Peruntukan masa
-Bahan cerita bersesuaian dengan tempoh masa tertentu.
-Rancang jumlah bahan mengikut keupayaan murid.
     
Aktiviti Bacaan Bersama :
  • Guru membaca bersama beberapa orang pelajar menggunakan bahan yang sama.
  •  Seorang pelajar membaca bersama beberapa orang pelajar lain.
  •  Ibu atau bapa membaca bersama-sama anak-anak di rumah, atau di taman.
  •  Membaca bersama jiran tetangga.

3. Bacaan Berpasangan

Bacaan berpasangan ialah satu teknik membaca bersama, seorang dengan murid yang lain atau seorang murid dengan seorang dewasa. Murid-murid diberi kebebesan memilih bahan bacaan mengilut tahap kebolehan masing-masing berdasrkan garis panduan yang diberi oleh guru. Bacaan berpasangan memerlukan pembacaan secara kuat dan ianya memberikan persaingan yang sihat kepada murid-murid yang terlibat.

     Klasifikasi Bacaan Berpasangan :

  • Murid dengan rakan sebaya.
  • Murid dengan guru.
  • Murid dengan ibu bapa.
  • Murid dengan pembimbing yang lebih dewasa.
 Objektif :
  • Memupuk keyakinan diri.
  • Membetulkan kesalahan sebutan.
  • Berkongsi maklumat mengenai bahan bacaan.
  • Menanam sikap bekerja secara berpasukan.
  • Memilih bahan bacaan yang sesuai dengan minat dan tahap murid.
  Murid dengan Guru.
     Cara Bacaan :
  • Membaca kuat, terang dan jelas.
  •    Membaca tanpa diganggu/ teguran.
  •    Betulkan pada bahagian yang salah sahaja.
  •    Membaca kuat secara sendirian.
  •   Membaca senyap.



4.  Penilaian dan Rekod Membaca
Penilaian adalah satu proses pengumpulan data yang sistematik untuk melihat sejauh mana keberkesanan sesuatu program yang dijalankan. Rekod bacaan merupakan catatan hasil daripada pembacaan sesuatu bahan untuk dijadikan pandan dan menilai semula pemahaman.

Pengurusan ketika Mengajar :
Masalah utama yang dihadapi oleh guru ialah pengumpulan dan penyimpanan rekod-rekod penilaian. Bagi mengatasi masalah-tersebut beberapa faktor perlu diambil perhatian: 

# Jadual waktu atau peraturan kelas.
# Bentuk susunan fizikal dan penyimpanan bahan.
#  Memastikan bahawa murid mengetahui masa untuk mencatat rekod.
# Melibatkan murid dalam mengendalikan dan mencatat rekod untuk keperluan sendiri.
# Menyediakan format merekod yang mudah digunakan oleh semua guru.
# Menetapkan masa untuk menganalisis dan mengemas kini maklumat.

Aktiviti :
  • Kempen membaca.
  • Klinik membaca.
  • 10 minit membaca.
  • Bacaan senyap (silent reading).
  • Minggu/bulan membaca.
  • Bacalah sayang.
  • Pesta/ pameran buku.
  • Sudut bacaan.
  • Bercerita.
  • Buku skarp.
  • Khemah membaca (reading camp).
  • Ceramah buku (book talk).


1 comment:

  1. Casino, Atlantic City - Oyster Hotel Reviews
    The 잭팟 시티 property has 5 라이브채팅 restaurants, casino, restaurants, and a 바카라 사이트 casinopan hotel. Guests can enjoy the outdoor pool in the 슬롯 머신 규칙 hotel's casino section. The hotel 실시간바카라 offers

    ReplyDelete