JellyPages.com

Followers

Sunday 12 May 2013

Definisi Membaca



  • Membaca merupakan satu kemahiran yang penting dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Kemahiran membaca perlu diajar dan diterapkan secara berkesan supaya setiap individu khusunya murid dan pelajar dapat menguasai kemahiran ini. Kemahiran membaca juga sebenarnya mempunyai hubungan yang rapat dengan kemahiran yang lain-lain seperti mendengar, bertutur dan menulis.
  • Membaca merupakan satu proses yang kompleks menghubungkan aspek pengetahuan, kebolehan, kemahiran mental dan fizikal. Pengetahuan yang dimaksudkan ialah mencakupi bahasa sesuatu bahan yang dibaca.


                  Di sini, disertakan beberapa definisi membaca menurut tokoh-tokoh :

1. Menurut Siti Hajar Abd Aziz (2009:143), membaca satu tindakan komunikasi iaitu satu proses berfikir yang melibatkan idea, kenyataan dan perasaan yang disampaikan oleh penulis kepada pembaca melalui perantara lambang-lambang bahasa.

2. Menurut Anderson dan Pearson (1984), membaca merupakan suatu proses pembentukan dan pemberian makna menerusi interaksi antara pembaca dengan bahan yang dibaca atau proses membina jambatan antara bahan yang dibaca dengan pengalaman latar si pembaca.

3. Menurut Mahzan Arshad (2008:158), membaca ialah satu proses yang dilakukan pembaca bagi membentuk atau memberikan makna terhadap teks yang dibacanya tersebut sebelum membuat keputusan.

4. Menurut Klein (dalam Farida Rahim, 2005:3), mengemukakan bahawa definsi membaca merupakan suatu proses. Maksudnya ialah membaca itu suatu proses mendapatkan informasi daripada teks dan pengetahuan yang dimiliki oleh pembaca.

5. Menurut Harris dan Sipay (1980), menyifatkan proses membaca sebagai proses untuk memperoleh tafsiran yang bermakna tentang lambang lambang bercetak atau bertulis.

6. Menurut Kenedy (1981), mendefinisikan bacaan sebagai keupayaan seseorang untuk mengecam bentuk visual  (lambang-lambang yang mewakili bahasa lambang grafik yang mewakili bahasa atau perkataan), yang menghubungkan bentuk itu dengan bunyi atau makna bentuk tersebut dengan bunyi atau makna yang diketahui berdasarkan pengalaman atau pengetahuan kemudian dapat mentafsirkan serta memahami maksudnya.

7. Menurut Marohaini Yusoff (1989), telah merumuskan proses membaca sebagai perlakuan yang kompleks dan tidak dapat diperhatikan. Terdapat dua komponen kemahiran utama yang wujud dalam kemahiran membaca iaitu kemahiran mengenal atau mengecam perkataan  dan kemahiran kedua ialah kemahiran memahami apa-apa yang dibaca. Beliau telah merumuskan proses membaca seperti berikut :
i. Sesuatu perlakuan membaca mesti dapat menghasilkan pemahaman serta pengecaman dan penyebutan perkataan-perkataan.
ii. Semasa membaca, seseorang perlu berfikir, merasai dan membayangkan apa yang dibaca.
iii. Seseorang murid perlu mempunyai tujuan, jangkaan, pengetahuan dan pengalaman lalu yang akan mempengaruhi apa yang akan dibacanya.                  
iv. Dalam sesuatu proses bacaan, terdapat susun atur tugasan seperti :
     a. Mengecam atau mengenal lambang atau perkataan yang dilihat.
     b. Mengaitkan lambang atau perkataan dengan bunyi atau makna.
     c. Menterjemahkan makna perkataan itu dengan mengaitkannya dengan apa yang sedia ada di       
       dalam fikiran.                     
   d. Mengumpul dan mencantumkan idea, perkataan dan ayat sehingga menjadi sebuah idea yang 
       lengkap.                   
    e. Mencuba menghuraikan idea kepada orang lain.

8. Menurut Solah (1981) dan Abdul Aziz (1993), kefahaman dalam bidang bahasa dikaitkan dengan dua kemahiran berbahasa sahaja iaitu mendengar dan membaca. Ini adalah berdasarkan kepada kepekaan pendengar dan pembaca iaitu ketika melakukan aktiviti mendengar dan membaca, masing-masing menggunakan derian pendengaran dan deria penglihatan untuk memahami apa yang didengar dan apa yang dibaca. Oleh itu, kemahiran mendengar dan kemahiran membaca mempunyai persamaan dari aspek kefahaman bahasa.

9. Menurut Ismail Kusmayadi, membaca merupakan proses yang kompleks kerana proses ini melibatkan kegiatan fizikal dan mental.

10. Menurut Daud Firmansyah, membaca merupakan tahap penting dalam proses perkembangan anak kerana membaca merupakan gerbang pertama untuk menuju proses pembelajaran yang lebih kompleks.

11.  Menurut Burns DKK, (1984), membaca adalah suatu kegiatan kompleks yang melibatkan serangkaian proses mental kerana ia melibatkan dua hal dasar dalam membaca iaitu proses membaca dan produk membaca.

12. Menurut Rooijakers, membaca merupakan suatu cara atau suatu saranan untuk memelihara tingkat pengetahuan sendiri serta untuk menambah pengetahuan baru.

13. Menurut Hodgson (Tarigan H.G 2008:7), membaca adalah suatu proses yang dilakukan serta dipergunakan oleh pembaca untuk memperoleh pesanan yang hendak disampaikan oleh penulis. Proses ini menuntut agar kelompok kata yang merupakan suatu kesatuan akan terlihat dalam suatu pendangan sekilas dan agar makna kata-kata secara individual akan dapat diketahui. Tetapi apabila hal ini tidak dipenuhi, maka pesanan yang tersirat tidak akan dapat difahami dengan jelas maka proses membaca tidak akan terlaksana dengan baik.






No comments:

Post a Comment