Bagi memahami dengan
lebih jelas proses membaca, kita perlu mengetahui dahulu teori-teori membaca.
Terdapat tiga teori utama dalam proses membaca iaitu :
i. Teori Psikologi
ii. Teori Kognitif.
iii. Teori Linguistik.
i. Teori Psikologi
ii. Teori Kognitif.
iii. Teori Linguistik.
2.1 Teori Psikologi.
Dalam teori psikologi,
terdapat model behavioris yang berkaitan dengan proses membaca. Menurut model
ini, semua pembelajaran yang melibatkan proses pembentukan tabiat atau
kebiasaan melalui hubungan antara rangsangan dan tindak balas.
Dalam bidang bacaan, model ini boleh diaplikasikan kepada
proses membaca. Untuk menguasai kemahiran membaca, seseorang perlu berlatih
membaca dengan mengecam huruf kemudian diikuti dengan mengecam perkataan.
Selain daripada mengecam perkataan, model ini juga turut mengemukakan seseorang
perlu mendapat makna daripada perkataan dan ayat secara automatic setelah
menguasai kemahiran membaca.
Menurut model ini lagi, sesuatu tingkah laku akan menjadi
kebiasaan jika dibuat secara berulang kali. Hal ini juga sama seperti dalam
pembacaan. Kebolehan membaca akan bertambah baik jika kemahiran yang berkaitan
dengannya dibuat secara berulang kali.
2.2 Teori Kognitif.
Kebanyakkan daripada
ahli dalam teori kognitif ini merupakan ahli bahasa yang percaya bahawa
perkembangan bahasa adalah sebahagian daripada proses perkembangan seseorang
individu. Ahli teori ini berpendapat bahawa membaca adalah kemahiran kognitif
yang kompleks.
Teori ini menganggap membaca itu sebagai suatu
pengumpulan, memproses serta menggunakan maklumat dan tidak hanya bertindak
balas terhadap bahan bacaan. Toeri ini menolak anggapan bahawa kemahiran
berbahasa boleh diperoleh melalui pembentukan kebiasaan atau tabiat melalu
ikatan rangsangan dan tindak balas.
2.3 Teori Linguistik.
Teori linguistic adalah
teori bahasa yang mengatakan bahawa seseorang kanak-kanak boleh menggunakan
kebolehan berbahasa yang diperoleh sejak lahir untuk mendapatkan pengetahuan
daripada persekitarannya.
Teori ini telah mendefinisikan membaca sebagai proses
psikolinguistik yang memperlihatkan makna diperoleh melalui hubungan media
linguistic. Mengikut teori ini, membaca bukan sahaja proses mengatur huruf
sehingga menjadi perkataan dan rangkai kata kepada ayat, tetapi membaca
sebenarnya adalah proses mendapatkan makna pada tahap dalaman.
assalamualaikum. terima kasih dengan perkongsian ini. ianya amat bermanfaat untuk saya ambil sebagai rujukan dalam penulisan proposal saya. minta maaf tidak minta izin terlebih dahulu. terima kasih ya
ReplyDeleteAssalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh. Terima kasih atas perkongsian. Sangat bermanfaat.
ReplyDeletesangat bermaanfaat utk penulisan proposal saya.. lega terus..barakallahu fik
ReplyDeletesangat bermanfaat..terima kasih
ReplyDelete