Aktiviti
membaca merupakan sesuatu yang amat penting kepada setiap individu termasuklah
pelajar.Pemilihan bahan bacaan haruslah
bersesuai dengan tahap dan minat pembaca agar bacaan dapat difahami dengan
jelas. Terdapat beberapa prinsip yang
harus kita lihat dalam aspek pemilihan bahan bacaan.
(a) PRINSIP PEMILIHAN
1. Faktor pembaca
Bahan
bacaan mampu mempengaruhi pendidikan akhlak kanak-kanak ataupun para pelajar.
Contohnya, seseorang individu yang sering membaca bahan bacaan yang berbentuk
motivasi, secara tidak langsung mereka cenderung untuk memotivasikan diri dalam
setiap tingkah lakunya. Walau bagaimanapun, bahan bacaan juga mampu menjadi
medium dalam merosakkan akhlak seseorang. Umpamanya, bahan bacaan ringan
berbentuk hiburan, lucah dan bukan ilmiah banyak menyumbang kepada keruntuhan
akhlak masyarakat kerana kurang mengandungi elemen nilai murni yang dapat
memberi kesan positif kepada akhlak individu.
2. Faktor bahan
Terdapat beberapa prinsip pemilihan bahan,
antaranya bahan tersebut mestilah bersesuaian, mencabar, menarik, jimat dan mudah dan praktikal.
Bahan yang sesuai
bermaksud bahawa bahan tersebut perlu bersesuaian untuk dipelajari dan diikuti
oleh para pelajar. Pemilihan bahan bacaan tersebut perlulah berkait dengan
aspek objektif dan matlamat pengajaran bahasa, pendekatan, kaedah dan teknik
pengajaran, keadaan pelajar, suasana pembelajaran dan minat pelajar. Dalam hal
ini, bahan pengajaran yang dipilih oleh guru perlulah sesuai dengan matlamat
dan objektif pengajaran. Misalnya bahan tersebut berlandaskan kepada Falsafah
Pendidikan Negara (FPN), budaya, adat resam, agama dan kepercayaan masyarakat
tempatan. Guru juga perlu peka dengan keadaan pelajarnya yang memiliki latar
belakang yang berbeza, iaitu sama ada daripada segi ekonomi mahupun pendidikan.
Dalam pada itu, suasana pembelajaran perlu awasi bagi menjamin keberkesanan
dalam pembelajaran tersebut.
Bahan yang
mencabar dapat dikategorikan sebagai bahan yang dapat merangsang pelajar untuk
berfikir dan mendorong mereka untuk terus belajar. Ciri-ciri bahan yang
mencabar adalah seperti berikut:
- Daripada bahan yang konkrit kepada bahan yang abstrak.
- Daripada bahan yang mudah kepada bahan yang kompleks.
- Daripada bahan yang mengandungi fakta terasing kepada bahan yang mempunyai hubungan yang bersepadu.
- Daripada bahan yang khusus kepada bahan yang umum (induktif).
- Daripada bahan yang umum kepada bahan yang khusus (deduktif).
- Daripada bahan yang umum kepada bahan yang berbentuk teori.
- Daripada bahan masa kini kepada bahan pada masa akan datang.
Bahan bacaan yang menarik pula dapat dihasilkan dengan
menggunakan kaedah berikut:
- Melalui teknik reka letak seperti peta, lukisan,carta, jadual, graf, rajah, gambar, atau karun.Setiap daripada reka letak ini perlu disusun berhampiran dengan sesuatu maklumat yang berkaitan kerana dapat memudahkan pelajar membuat rujukan atau memahami sesuatu konsep.
- Saiz huruf juga haruslah sesuai dengan peringkat umur pelajar.
- Penggunaan ilustrasi dan bahan grafik. Kaedah ini berfungsi sebagai penghias bahan pengajaran dan manifestasi visual sesuatu maklumat yang dapat mengukuhkan pemahaman dalam sesuatu bacaan.
- Kualiti kulit dan cara buku dijilidkan turut memainkan peranan dalam meningkatkan tarikan pelajar terhadap sesuatu bahan bacaan.
- Bahan pengajaran tersebut juga perlu mengandungi arahan yang jelas.
Prinsip pemilihan bahan yang seterusnya ialah bahan tersebut
perlu bersifat praktikal sama ada kepada guru ataupun pelajar. Dalam hal ini,
bahan bacaan tersebut mestilah digambarkan ke dalam situasi yang sebenar oleh
guru dan pelajar dengan menggunakan gaya dan bentuk bahasa yang tepat. Kaedah
ini secara tidak langsung dapat membantu pelajar meningkatkan kemahiran
berkomunikasi.
(b) KEBOLEHBACAAN
1. DEFINISI
Ada beberapa
definisi kebolehbacaan. Namun demikian secara umumnya definisi kebolehbacaan
dilihat dari tiga aspek utama iaitu:
i. Kaitan kebolehbacaan dengan bahan bacaan
ii. Kaitan kebolehbacaan dengan pembaca
iii. Kaitan kebolehbacaan dengan tingkahlaku ketika membaca.
Marohaini Yusoff
mentakrif kebolehbacaan merupakan satu
konsep yang merujuk kepada tahap atau darjah susah senangnya sesuatu bahan
untuk dibaca. Bahan yang susah dibaca dikatakan mempunyai kebolehbacaan yang
tinggi. Manakala bahan yang senang dikatakan mempunyai tahap kebolehbacaan yang
rendah. Tahap kebolehbacaan sesuatu bahan bacaan dapat diukur apabila bahan itu
dibaca (1999: 21)
2. TUJUAN
MERAMAL KEBOLEHBACAAN
Tujuan
utama meramal kebolehbacaan adalah untuk memenuhi
keupayaan membaca yang berbeza di kalangan pembaca.
3. FAKTOR-FAKTOR
YANG MEMPENGARUHI KEBOLEHBACAAN
No comments:
Post a Comment