JellyPages.com

Followers

Tuesday 14 May 2013

Pemilihan Bahan Bacaan


Aktiviti membaca merupakan sesuatu yang amat penting kepada setiap individu termasuklah pelajar.Pemilihan bahan bacaan haruslah bersesuai dengan tahap dan minat pembaca agar bacaan dapat difahami dengan jelas. Terdapat beberapa prinsip yang harus kita lihat dalam aspek pemilihan bahan bacaan.



(a)   PRINSIP PEMILIHAN

1.   Faktor pembaca
Bahan bacaan mampu mempengaruhi pendidikan akhlak kanak-kanak ataupun para pelajar. Contohnya, seseorang individu yang sering membaca bahan bacaan yang berbentuk motivasi, secara tidak langsung mereka cenderung untuk memotivasikan diri dalam setiap tingkah lakunya. Walau bagaimanapun, bahan bacaan juga mampu menjadi medium dalam merosakkan akhlak seseorang. Umpamanya, bahan bacaan ringan berbentuk hiburan, lucah dan bukan ilmiah banyak menyumbang kepada keruntuhan akhlak masyarakat kerana kurang mengandungi elemen nilai murni yang dapat memberi kesan positif kepada akhlak individu.

2.   Faktor bahan
Terdapat beberapa prinsip pemilihan bahan, antaranya bahan tersebut mestilah bersesuaian, mencabar,  menarik, jimat dan mudah dan praktikal.

Bahan yang sesuai bermaksud bahawa bahan tersebut perlu bersesuaian untuk dipelajari dan diikuti oleh para pelajar. Pemilihan bahan bacaan tersebut perlulah berkait dengan aspek objektif dan matlamat pengajaran bahasa, pendekatan, kaedah dan teknik pengajaran, keadaan pelajar, suasana pembelajaran dan minat pelajar. Dalam hal ini, bahan pengajaran yang dipilih oleh guru perlulah sesuai dengan matlamat dan objektif pengajaran. Misalnya bahan tersebut berlandaskan kepada Falsafah Pendidikan Negara (FPN), budaya, adat resam, agama dan kepercayaan masyarakat tempatan. Guru juga perlu peka dengan keadaan pelajarnya yang memiliki latar belakang yang berbeza, iaitu sama ada daripada segi ekonomi mahupun pendidikan. Dalam pada itu, suasana pembelajaran perlu awasi bagi menjamin keberkesanan dalam pembelajaran tersebut.

Bahan yang mencabar dapat dikategorikan sebagai bahan yang dapat merangsang pelajar untuk berfikir dan mendorong mereka untuk terus belajar. Ciri-ciri bahan yang mencabar adalah seperti berikut: 
  • Daripada bahan yang konkrit kepada bahan yang abstrak. 
  • Daripada bahan yang mudah kepada bahan yang kompleks.
  • Daripada bahan yang mengandungi fakta terasing kepada bahan yang mempunyai hubungan yang bersepadu.
  • Daripada bahan yang khusus kepada bahan yang umum (induktif).
  • Daripada bahan yang umum kepada bahan yang khusus (deduktif).
  • Daripada bahan yang umum kepada bahan yang berbentuk teori.   
  • Daripada bahan masa kini kepada bahan pada masa akan datang.
Bahan bacaan yang menarik pula dapat dihasilkan dengan menggunakan kaedah berikut:
  • Melalui teknik reka letak seperti peta, lukisan,carta, jadual, graf, rajah, gambar, atau karun.Setiap daripada reka letak ini perlu disusun berhampiran dengan sesuatu maklumat yang berkaitan kerana dapat memudahkan pelajar membuat rujukan atau memahami sesuatu konsep.
  • Saiz huruf juga haruslah sesuai dengan peringkat umur pelajar.
  • Penggunaan ilustrasi dan bahan grafik. Kaedah ini berfungsi sebagai penghias bahan  pengajaran dan manifestasi visual sesuatu maklumat yang dapat mengukuhkan pemahaman dalam sesuatu bacaan.
  • Kualiti kulit dan cara buku dijilidkan turut memainkan peranan dalam meningkatkan tarikan pelajar terhadap sesuatu bahan bacaan.
  • Bahan pengajaran tersebut juga perlu mengandungi arahan yang jelas.

Selain itu, bahan bacaan pengajaran perlulah dalam bentuk mudah dan menjimatkan para guru dan pelajar. Misalnya, guru boleh menggunakan kreativiti yang dimiliki untuk menghasilkan bahan bacaan tanpa mengeluarkan wang yang banyak. Bahan yang dipilih juga hendaklah bersifat mudah alih, iaitu mudah untuk dibawa ke mana-mana dan tidak terlalu berat ataupun besar.

Prinsip pemilihan bahan yang seterusnya ialah bahan tersebut perlu bersifat praktikal sama ada kepada guru ataupun pelajar. Dalam hal ini, bahan bacaan tersebut mestilah digambarkan ke dalam situasi yang sebenar oleh guru dan pelajar dengan menggunakan gaya dan bentuk bahasa yang tepat. Kaedah ini secara tidak langsung dapat membantu pelajar meningkatkan kemahiran berkomunikasi.

(b)  KEBOLEHBACAAN

1.   DEFINISI
Ada beberapa definisi kebolehbacaan. Namun demikian secara umumnya definisi kebolehbacaan dilihat dari tiga aspek utama iaitu:

i.     Kaitan kebolehbacaan  dengan bahan bacaan
ii.    Kaitan kebolehbacaan  dengan pembaca 
iii.   Kaitan kebolehbacaan  dengan tingkahlaku ketika membaca.

Marohaini Yusoff mentakrif  kebolehbacaan merupakan satu konsep yang merujuk kepada tahap atau darjah susah senangnya sesuatu bahan untuk dibaca. Bahan yang susah dibaca dikatakan mempunyai kebolehbacaan yang tinggi. Manakala bahan yang senang dikatakan mempunyai tahap kebolehbacaan yang rendah. Tahap kebolehbacaan sesuatu bahan bacaan dapat diukur apabila bahan itu dibaca (1999: 21)

2.    TUJUAN MERAMAL KEBOLEHBACAAN
Tujuan utama meramal kebolehbacaan adalah untuk memenuhi keupayaan membaca yang berbeza di kalangan pembaca.

3.    FAKTOR-FAKTOR YANG MEMPENGARUHI KEBOLEHBACAAN





No comments:

Post a Comment